عالی جناب وارتولومئوس اسقف اعظم کلیسای استانبول در نشست جهانی پناهندگان : «یکی از درس‎هایی که در طول کووید ما آموختیم اینکه هیچ کس به تنهایی نجات پیدا نمی‎ کند مگر اینکه همه نجات پیدا کنند.

مواضع اسقف اعظم کلیسای استانبول در مقر شورای جهانی کلیساها در ژنو

عالی جناب وارتولومئوس اسقف اعظم کلیسای استانبول در نشست جهانی پناهندگان و مهاجران که از ۱۳ الی ۱۵ دسامبر از سوی آژانس پناهندگان سازمان ملل در ژنو  برگزار  می‎شود، شرکت کرد. او طی سخنانی اظهار داشت «یکی از درس‎هایی که در طول کووید ما آموختیم اینکه هیچ کس به تنهایی نجات پیدا نمی کند مگر اینکه همه نجات پیدا کنند. تهدیدهایی که در حال حاضر  جهان ما با آن مواجه است، فقط از طریق همکاری غلبه بر آن‎ها امکان پذیر است. اینجاست که گفتگو و مشارکت جوامع مذهبی ضروری و حیاتی است. ما در جهان معاصر با مشکلات کووید، تغییرات آب و هوایی، بن بست پناهجویان و چالش ‎های بی سابقه ای روبرو هستیم و به همین دلیل است که ما از آن‎ها به عنوان «بحران» یاد می‎کنیم که یک اصطلاع یونانی است. آن‎ها پدیده هایی هستند که به طور قاطعانه بحران‎ها را شکل می‎دهند.

اسقف اعظم با اشاره به ضرورت بالا بردن آگاهی جامعه جهانی در زمینه گرمایش جهان و پایداری محیط زیست، تحلیل کرد «تغییر اقلیم در درجه اول یک امر فکری است. یک مسئله اخلاقی و نه فقط یک مشکل دولتی یا تکنولوژیکی است بلکه از معضلاتی است که سیاستمداران به طور خاص و مردم با آن روبرو هستند.» او در پایان تاکید کرد «بیاییم جهانی را تصور کنیم که در آن صلح و عدالت حاکم باشد و در آن خشونت و تبعیض از بین برود و حقوق بشر و کرامت انسانی به طور موثر مورد توجه قرار گیرد.

تحلیل:

          اسقف اعظم استانبول به عنوان مهم ‎ترین چهره جهان ارتدوکس در سخنانش کوچک ‎ترین اشاره‎ای به بحران فلسطین و غزه و حتی تخریب چند کلیسای ارتدوکس در غزه نکرد. وی از سال ۱۹۹۱ به عنوان دویست و هفتمین اسقف ارتدوکس ‎های جهان انتخاب شده است. او همچنین از همان سال عضو کمیته مرکزی و اجرایی شورای کلیساهای جهان انتخاب شد. اسقف در میان افکار عمومی مردم یونان محبوبیت زیادی دارد. او بر این باور است در جهانی که نژاد ها، فرهنگ ‎ها، ادیان و زبان ‎های مختلفی وجود دارند. گفتگو میان ادیان از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته تلاش ‎های او برای ترویج آزادی مذهبی و حقوق بشر، ابتکارات او برای پیشبرد بردباری دینی در میان ادیان جهان و همچنین تلاش ‎های او برای حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گرفت.

منبع: سایت  orthodoxtimes.gr

لینک: Βαρθολομαίος: Κανείς δεν σώζεται μόνος του, κανείς δεν σώζεται αν δεν σωθούν όλοι - Orthodox Times

کد خبر 18109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =